• De verkoop van Tesla’s in China verloopt stroef en de reputatie van het merk heeft flinke schade opgelopen door een paar schandalen.
  • Om de reputatie weer op te krikken is Tesla nu opzoek naar pr-managers en meerdere advocaten.
  • Ondertussen zijn autoriteiten in de VS een onderzoek begonnen naar de veiligheid van de Autopilot van Tesla na een reeks aanrijdingen.

Het is een rommelige tijd bij Tesla. Nadat het in China met open armen werd ontvangen en de verkoop lekker van start ging, stortte het geheel in als een kaartenhuis.

De Amerikaanse autobouwer moest ruim 300.000 auto’s terughalen vanwege veiligheidsproblemen en kreeg te maken met meerdere eigenaren die openbaar hun onvrede over de auto’s uitten.

De Chinese overheid bleek ook ineens niet meer zo positief tegenover het bedrijf te staan, want het kwam met meerdere vragen over veiligheid en kwaliteit. Ook zijn Tesla’s nu verbannen van meerdere legerbasissen, omdat de Chinese overheid bang is dat er mogelijk spionage gedaan wordt met de camera’s op de elektrische auto’s, meldt Bloomberg.

Het resultaat hiervan is een slecht begin van het nieuwe kwartaal. De verkoop in China kelderde met 69 procent naar ongeveer 8.621 geleverde voertuigen. In juni waren dat er nog 28.000.

Volgens Tesla-baas Elon Musk is dat volkomen normaal. Hij beweert dat de Gigafactory in Shanghai in de eerste maand van het kwartaal vooral auto's voor de export bouwt. De maanden erna zouden er weer meer auto's voor China gemaakt moeten worden.

Toch lijkt er meer aan de hand, want Tesla is actief op zoek naar pr-mensen die de reputatieschade aan het merk kunnen repareren. Ook advocaten die de steeds meer rondneuzende overheid van dienst kunnen zijn en lastige klanten op hun rechten kunnen wijzen, zijn welkom.

Het is een controversiële stap voor Musks bedrijf, want het heeft in de afgelopen jaren in de rest van de wereld juist de pr-vertegenwoordiging tot het minimale uitgedund. De communicatie loopt nu voornamelijk via Musk en zijn Twitterkanaal.

Amerikaans onderzoek naar crashes met AutoPilot

Ondertussen stelt in de VS een toezichthouder kritische vragen over de auto's van het merk. De National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) is een onderzoek gestart naar 17 ongelukken met dodelijk afloop waarbij naar verluidt een op Autopilot rijdende Tesla betrokken was.

Het gaat hierbij om ongelukken die tussen 22 januari 2018 en 10 juli 2021 plaatsvonden. In de meeste gevallen gebeurden ze 's nachts en waren er wegafzettingen, brandweerwagens of andere situaties met hulpdiensten bij betrokken.

De waakhond laat aan CNN weten dat het onderzoek vooral moet helpen "om de oorzaken van enkele ongelukken met Tesla's beter te kunnen begrijpen. Daaronder vallen ook de technologieën die gebruikt worden om de betrokkenheid van de bestuurder te meten, monitoren en verplichten terwijl hij of zij rijdt met Autopilot aan,"

Na het nieuws zakte een aandeel Tesla (TSLA) met 5 procent.

Tesla geeft al jaren aan dat Autopilot de auto's van het merk niet volledig autonoom maken en dat er altijd een oplettende bestuurder achter het stuur moet zitten, iets wat de NHTSA ook onderschrijft.

Toch lijkt dit bericht nog niet goed genoeg bij Tesla-rijders door te komen. Dat blijkt uit een recent ongeluk in Houston in april waarbij twee mensen omkwamen. In de betrokken Tesla werd niemand in de bestuurdersstoel aangetroffen.

[activecampaign form=34]

Lees meer over Tesla: